آشنایی با بازار

 برای اینکه بدونیم بورس رو از کجا شروع کنیم واقعا جوابی ندارم . من از اونجایی که یادمه همیشه عاشق این بازار بودم . قبل از ورود به دانشگاهم میدونستم نماد چیه ، سهامی عام و خاص چیه ، p/e  چیه ، حق تقدم چیه ، حجم مبنا چیه ، دامنه نوسان چیه  و .... اما خب جرات معامله رو نداشتم . مطالعاتم رو هم اون موقع ها از طریق روزنامه دنیای اقتصاد انجام میدادم . مثل الان دسترسی به سایت نبود . اخبارهم  کافیه بود تابلو تالار بورسرو نشون بده میحکوب میشدم جلوش . از نمودار چیزی سرم نمیشد . حتی تحلیل صورت های مالی به صورت ابتدایی رو هم بلد نبودم . یکروز در انقلاب چشمم به کتاب آشنایی و تحلیل بازار فارکس افتاد . به نسبت اون زمان کتاب گرونی بود ولی خریدم و بارها و بارها خوندمش . وقتی ازدواج کردم و  همسرم با دیدن این شدت از علاقه ام گفت بیا بریم مشاوره  و با هم رفتیم یک مرکز سرمایه گذاری خصوصی  در خیابان گاندی . یادمه کلاس برگزار میکرد و اون قدر از دیدگاه من اطلاعاتی که در بروشور معرفی دوره نوشته بودند و صحبت هایی که اون شخص کرد پیش پا افتاده بود که قیدش رو زدم و اومدم  بیرون . اون روز مستقیم رفتیم انقلاب و اولین و موثرترین کتابی که تا به امروز ازش استفاده میکنم رو خریدیم . کتاب تحلیل تکنیکال جان مورفی . نرم افزار متاتریدر رو هم گرفتیم و همسرم لپ تابش رو داد بهم  گفت  این مال تو . با خوندن کتاب تازه متوجه میشدم چیزی بلد نیستم . اون هم ساده ترین چیزها رو . مثلا چطوری دیتا بگیریم براای تحلیل  . از طرفی  با سایت های بورسی اشنا شدم و متوجه شدم خود سازمان بورس یک تالار مجازی معاملات داره که بصورت فیک بدون هیچ سرمایه ای  میتونی خرید و فروش مجازی انجام بدی . البته دارایی واقعی نبود اما بازگشایی و کار  و نماد ها و همه شرایط بازارمنطبق بر بازار اصلی بود . این اولین و موثرترین قدم  بود  نمیدنمالان هم هست یا نه . تازه کد بورسی گرفته بودم . با تشویق های همسرم به اندازه 500 هزار تومان خرید انجام دادم و یواش یواش سرمایه ام رو بالا بردم . بارها و بارها ضرر کردم و میکنم و بارها و بارها سود کردم و میکنم . کلاس های مختلف رفتم از تحلیل تکنیکال  تا روانشناسی بازار  و تابلو خوانی  . حتی مجددا در رشته بورس وارد دانشگاه شدم .

حالا در این روزها گه بازار رونق پیدا کرده و دولت هم در بوق و کرنا انداخته خیلی ها میخوام وارد بشن . خواهشا اگر علاقه ای ندارید و یا فکر میکنید که با وارد شدنتون قراره فقط سود کنید و ضرر هم به مقدار کم کلا وارد نشید  و یا سراغ صندوق های سرمایه گذاری برید .واقعا نمیشه گفت چی بخونید که بلد کار باشید . اگر کسی ادعا کرد بلد کار هست بهش شک کنید . اگر کسی گفت تضمینی خرید کنید بهش شک کنید کسی که اطلاعات رانتی داشته باشه به راحتی در احتیار کسی قرار نمیده .  من خودم چندباری با تحلیل تکنیکال سهم معرفی کردم اما هیچ وقت قطعی نگفتم فلان درصد سود . چون بازار بالا پایین داره . پولی که مستقیم به زندگیتون ربط داره رو واردش نکنید. برای شروع آشنایی میتونید کتاب و انیمیشن های الفبای بورس رو بخونید و ببینید . هر اصطلاحی که میبینید مثلا افزایش سزمایه از طریق آورده نقدی  برای یکبار هم شده سرچ بزنید فرمول محاسباتیش رو بدونید و در موردش مطالعه ولو ا زطریق سیت و سرچ گوگل داشته باشید . از کلاس های رایگانی که کارگزاری ها برگزار میکنند استفاده کنید . حدالامان کلاس های تحلیل برید . بونی استراتژی معاملاتی تون قراره چی باشه . واثعا کتابی که بخوادآموزش بده رونمیدونم ولی برای تحلیل تکنیکال بدون شک جان مورفی رو به همه پیشنهاد میکنم .

در موردسهام عدالت ، نظر شخصی ام رو میدم .

من با اسم این سهام مشکل داره . عدالت یعنی به همه 82 میلیون نفر بدن نه یک عده محدود . پس اسمش سهام عدالت نیست . آزاد سازی سهام عدالت یک مسئله کاملا شخصی هست . هفته گذشته کسی برای مشاورهاومده بود آخر سر ازم پرسید چیکار کنم . گفتم اگر علمش رو دارید اختیار معامله رو بدست بگیر و آزادسازیش کن تا خودت بتونی مدیریتش کنی اگر نداری بزار بمونه . یک زمامی مجانی بهتون به اندازه 500هراز چیزی دادند الان شده حداقل 8 میلیون . از طرفی اگرآزاد سازیش کردی چون فقط 30 % قابل معامله هست بهتره سمت فروشش نری . چون مطمئن باش پول اون 30% رو  صرف چیزهای الکی خواهی کرد و نهایتا میبینی یک دارایی از دست دادی . آزادسازی کن اما بنداز کنار  و نادیده اش بگیر  . من و خانواده ام نداریم اگر داشتیم آزاد میکردم اما نمیفروختم اگر مال خودم بود برای پسرم نگه میداشتم اگر مال پدر و مادرم بود میفتم بزارید کنار برای نوه ها

نظرات 6 + ارسال نظر
شکوه پنج‌شنبه 22 خرداد 1399 ساعت 20:35

سلام عزیزم ممنون از راهنماییتون من سهام عدالت دارم و آزاد کردم البته هنوز کد بورسی نگرفتم حالا یه سوال دارم اگر زحمتی نیست جواب بدین این که میگن حتما تو یک کارگزاری ثبت نام کنین برای چیه؟ سوال بعدی اینه که لازمه حتما وارد بازار بورس بشیم؟ یا اینکه بذاریم برای خودش بمونه و فعالیتی نکنیم؟ممنونم از شما

برای گرفتن کد بورسی باید از طریق کارگزاری اقدام کنید
اگر علمش رو ندارید ترجیحا وارد نشید . شما اگر بلد نباشید به خودتون آمپول میزنید ؟؟؟؟

زهره پنج‌شنبه 22 خرداد 1399 ساعت 13:41

ممنونم عزیزم بابت نوشتن ولی من چیزی سردریاوردم چون هیچی از بورس نمیدونم خیلی دلم میخواد واردش بشم نه به شدت شما این هیجانشو دوست دارم واینکه دلم میخواد یه پس انداز و یه دزامد داشته باشم نمیدونم اشتباهه یانه دلم میخواد با بورس یه درامد کوچولو برا خودم داشته باشم من اون 30درصد رو ازاد کردم ولی میخوام بفروشمش و وارد بورس بشم چون سرمایه دیگه ای ندارم نمیدونم این تصمیمی که گرفتم درسته یا نه خیلی وقته دلم میخواست وارد بورس بشم ولی سرمایه نداشتم حالا این فرصت برام پیش اومده میخوام استفاده کنم تا جایی که بتونم منابعی که اعلام کردی رو میخونم عزیزم تا یکم با این دنیای پراز ریسک و هیجان اشنا بشم دوست همسر کارگزار بورسه نمیدونم اون چقد میتونه کمکم کنه از کمکت واقعا ممنون امیدوارم بازم کمکم کنی

اول آموزش آموزش و آموزش
بعد که یاد گرفتید میتونید با سرمایه کم مثلا به اندازه یکی دو تا عرضه اولیه وارد بشید
مطمینا کمکتون میکنند . ازشون راهنمایی بگیرید

آرزو پنج‌شنبه 22 خرداد 1399 ساعت 04:49

سلام.من دنبال فیلم آموزشی ترسیم خط روند و کانال و میدلاینم.میتونی کمکم کنی؟

ایرانی تا حالا سرچ نکردم و دنبالش نبودم اما در یوتیوب کلی فیلم و آموزش تکنیکال هست که همون اوایل آموزش نحوه رسم خطوط رو یاد میده

سحر چهارشنبه 21 خرداد 1399 ساعت 17:20 http://Senatorvakhanomesh.blogfa.com

حالا گلم من ی سوال دارم شما که مدت هاست تو این زمینه فعالیت دارین
به بورس به عنوان ی شعل و درآمد قابل اعتماد به خودتون نگاه می کنین؟یا شعل با حقدق ثابت بهش ترجیح می دین و کلا بورس ی جور کار دوم درکنار کار دیگه نگاه می کنین؟؟؟ نمی دونم جدی می تونم توش وقت سرپایه گزاری کنم یا سرمایه و انرژیم بزار رو ی کار دیگه که شاید ملموس تر و ثابت ترباشه

سوالت کلی و شخصیه
مثلا ممکنه من 10 میلیون بیارم بگم ماهی 20 % میخوام ازش . یعنی ماهی 2 میلیون . عدد بزرگی هم نیست اما بزنه و همین اتفاقی که ماه قبل بعد از رفتن شاخص بالای یک میلیون افتاد بیفته و شاخص اصلاح کنه یایهمی که خریدیم اصلاح قیمتی کنه یا اتفاقی بیفته اون زمان باید بدونیم استراتژیمون چیه ؟
من به شخصه به عنوان یک درآمد ثابت نگاه نمیکنم . چون برای هرکسی اون عدد درامد ثابت و ان سرمایه اولیه و اون میزان اضافه شدن سرمایه اش متفاوته . برای مثال من میگم الان سود بانکی در سال 20 % هست پس برای اینکه من در این بازر پر ریسک بمونم باید حداقل تا پایان سال 30% بدست بیارم چون اون موقع برام ضرر ه . من اون 30% رو روی سرمایه اولیه ام اضافه میکنم و الباقی رو بر میدارم . نگاه ها متفاوته نمیشه برای همه یک نسخه چید .
من به شخصه روی کار دیگه با یک درامد ثابت بیشتر از بورس ارزش قایل هستم اما این بازار رو هم در کنار کار دوست دارم و حدی و حرفه ای دوست دارم دنبال کنم

دریا چهارشنبه 21 خرداد 1399 ساعت 14:59

به نظرت زیبا نیست که من از هیچکدوم از حرفهات سر در نیاوردم.
جواب کامنتت به اون دوست دو هم خوندم که بیشتر مغزم رو به فنا رفت۰

زیباست . این یعنی علاقه ای به از دست دادن سرمایه ات نداری و قدرش رو بیشتر از من میدونی

نسترن چهارشنبه 21 خرداد 1399 ساعت 10:04 http://second-house.blogfa.com/

ماهم نداریم
ازین رانتی ها یکی از دوستامون یافته میگه تو هر سودی سی درصد ازم میگیره ولی خب خیلی ازش راضیه دوستمون
منم علاقه دارم ولی بشدت میترسم جنبه باخت ندارم

رانت که در هر سهمی و همیشه نیست، برای مثال سال 91 یا 92 استادمون گفت برید کسرا بخرید اون زمان قیمتش حدود 210 تومان بود، بعد از دو ماه تا 150 اومد پایین اما یکسال و اندی بعد حدود تا 6 هزار اومد بالا، خبر رانتی یک ماهه و کوتاه مدت نیست، دراز مدت هست، بالا و پایین زیاد داره
من دی ماه بود فکر کنم گفتم ذوب، ذوب اون زمان نزدیک 200 بود الان بالای 600، این رانت نبود تحلیل بود، مثل الان که شاخص فلزات اساسی در جهان داره افزایش‌ پیدا میکنه
من اگر رانت مطمئنی داشتم که می‌گفت 2 - 3 هزار درصد در دو سال بهم سود میده 30 درصدش رو با دل و جون میدادم بهش اما کوتاه مدت و تکنیکالی نه

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.